torsdag 22 juli 2010

Spionkikare

Var på leksaksaffären här i Åre i tisdags med barnen. De hade fått "lön" av sin mormor och morfar för lite jobb de utfört. Bla hade de tagit bort alla maskrosor från uppfarten. 25kr var hade de och nu skulle det handlas. Jag förklarade redan innan att 25 kr inte räcker speciellt långt i en leksaksaffär. Tilda hittade tatueringspennor hon ville köpa och de kostade 40kr. Hon sa då snabbt att hon inte kunde köpa dem idag utan skulle hem och jobba lite till först. Felix däremot fastnade för en spionkikare för 149kr. Jag förklarade att hans pengar inte alls räckte till den men han blev mest sur. Fanns inget annat i hela leksaksaffären som han ville ha. Bara spionkikaren! Eftersom hans pengar inte räckte och jag gärna vill lära honom värdet på pengar så fick han vara sur och gå därifrån utan spionkikare.

Igår var vi återigen på leksaksaffären då Tilda fått ihop ytterligare 15 kr och nu kunde köpa sina pennor. Felix ville återigen bara ha spionkikaren och i avsaknad av egna pengar fick han återigen gå hem utan kikare (och såklart passade inget annat nu heller). Han surade hela vägen hem. Väl hemma utbröt ett storbråk mellan mig och Felix ang. just denna spionkikare. När vi väl blivit kompisar igen inser jag att denna spionkikare är väldigt viktig för min son. Han gråter och snyftar och förklarar för mig att eftersom vi ska åka hem så kommer han aldrig kunna spara ihop pengar till den för när han väl sparat kommer han inte kunna köpa den eftersom Åre ligger så långt hemifrån. Jag försäkrar att spionkikare finns hemma också men det är ju just den här han vill ha.

Mormor och morfar gick till affären igår och kom hem med varsin trisslott åt oss alla. Den enda som vann var Felix och han vann då 50 kr och insåg att han var lite närmre sin spionkikare. Idag har han försökt få ihop till resten. Just nu står han ute i snickarbyxor och hjälper morfar att spika en trappa. Snart har han pengar nog och den älskade spionkikaren kanske får följa med hem till Stockholm i alla fall.

Har absolut råd att köpa kikaren åt honom men jag ser det dock som lärorikt att inte få allt. Är kanske för hård på mina barn om sånt men jag är noga med att lära dem vad saker kostar. Man kan inte bara köpa och köpa utan att ha råd. Har de för lite pengar så går det inte. Lika bra att lära dem det från början så kanske de slipper hamna på tv i Lyxfällan när de blir större.

Inga kommentarer: