torsdag 25 december 2008

Snösäker jul

har vi firat och vi hade det supermysigt. Åkte till Åre i måndags och nu sitter vi här i huset och myser. Tilda och Felix har skoj med kusinen Rebecca och busar mest hela tiden. Vi har redan hunnit med en hel del. Matilda fyllde ju år den 23:e och då var det kalas här i fjällen. Först skidåkning och sen åkte pappa Jens, Matilda, Felix, morbror Peter, morbror Johan, kusin Rebecca och Therese till Holiday Club och badade på äventyrsbadet. Lyckan var total och kvällen avslutades med önskemiddag från Tilda som blev pannkaka till alla. Jag vet inte hur många jag stod och stekte medan de var och badade. Sen blev det glass, maränger, banan och chokladsås i en enda stor röra.

Julafton firades med utelek på förmiddagen. Barnen byggde snökoja med pappa i den stora snöhögen här utanför. Sen tog vi varsin spark och åkte ner till hotell Renen för att möta tomten. Där var det dans runt granen med Hans Fahléns pappa och sen kom självaste Tomten med häst och vagn. Alla barnen fick varsin julklapp. Rätt fin för att vara något de ger bort till alla barn. Det var ett löjliga familjenspel. Sen sparkade vi hem och åt risgrynsgröt till lunch.

Traditionsenligt fika till Kalle Anka och det här var första året som mina barn satt helt stilla hela timmen med Kalle. Det märks att de blivit större. Felix och Rebecca väntade med spänning på att tomten skulle dyka upp även här i huset med mer julklappar. Matilda som inte längre tror på tomten hade lovat mig att inte avslöja den som kom. Efter en maktkamp mellan killarna blev det min pappa som tillslut drog på sig tomtekläderna och det gjorde han bra. Ingen av de små avslöjade honom. Matilda satt dock och fnittrade och tyckte det var superbusigt av honom att klä ut sig. Sen var det julklappsöppning. Som vanligt tog det låååååång tid men kul med alla julklappar. Jag fick det jag helst av allt ville ha. Ett par Houdini Power stretch 3/4 byxor att ha på mig nu när vi åker skidor. Satt perfekt! Fick även lite annat smått och gott. Barnen hade fullt upp med sina julklappar medans vi vuxna öppnade våra. Mycket lek blev det och innan de kröp i säng bortåt 22-tiden testade vi det nya Playstation 2 som de fick. Det kommer krävas en del träning men de kommer nog in i det fort skulle jag tro.

Idag har vi alla varit ute i skidbacken i Duved. Matilda åker ju superbra nu så hon tar gärna en tur upp på toppen. Felix och jag var i barnbacken. Han var mycket bättre idag än igår och åkte riktigt länge. Börjar även göra plogsvängar vilket är bra. Jag hoppas att han blev sporrad till att åka mer för vi har ju rätt många dagar kvar innan vi ska åka hem. Korv i backen till lunch och sen ville barnen åka hem. Mamma och pappa tog med dem och jag fick ett åk från toppen med Jens och Peter.

So far har allt varit bra här uppe. Imorgon kommer Elin hit också och sen på lördag åker storebror med familj hem igen. Vi andra blir kvar ytterligare en vecka.

Här kommer några bilder från vår jul:

Felix åker spark

Tomten är (mor/far)far till alla barnen =)

Kusinerna i likadana julklappspyjamasar


Felix och morbror Peter

På toppen i Duved

2 kommentarer:

~Johanna~ sa...

guud så härligt med snö och skidåkning!!!! *avis*

Jenny Bergvall sa...

Jahaja, det där såg ju hur mysigt ut som helst!
God fortsättning!
KRAM