måndag 28 november 2011

Glöm inte

att blåsa ut ljusen gott folk. Brandvarnare är riktigt bra saker vill jag lova. Vår började tjuta igårkväll då vi hade grannarna över på adventsfika. Barnen satt i köket och fikade och vi slog oss tillslut ner i soffan. Ljusen brann fint på båda ställen men vi glömde ju såklart bort att släcka dem i köket efter att barnen lämnat bordet. När brandvarnaren börjar tjuta reser sig Jens för att stänga av den. Jag var uppe på övervåningen och la Oliver men fattade snabbt varför den tjöt. Halvvägs ner i trappan ser jag att det brinner i ljusstaken och ropar åt Jens. Då var han snabb vill jag lova. som tur är har vi inga träljusstakar här hemma. Den här var i porslin och det hade bara hunnit ta eld lite i den pärlkedja som låg som dekoration. Vi insåg dock hur fort det går och är tacksamma över vår brandvarnare. Barnen som inte hunnit lägga sig fick sig en tankeställare de med så jag tror att vi alla kommer vara lite försiktigare i fortsättningen och blåsa ut ljusen när vi lämnar bordet.

Inga kommentarer: