måndag 20 december 2010

Morgon

Tog mig som vanlig iväg tidigt så jag lämnade mitt härliga hem kl.06.10 för att gå till bussen. Eller gå, snarare pulsa! Har inte varit någon och snöröjt hos oss på hela helgen vilket talar sitt tydliga språk för hur mycket snö det ligger. Pulsade i snö till knäna och skulle passera stigen vid dagis. Där tog det tvärstopp för den enda som snöröjer i tid är Huge som röjt parkeringen framför dagis. Dock hade de plogat upp precis all snö mot vår stig så där tog det stopp. Skulle haft snö upp till midjan om jag gjort ett försök att gå där. Bara att vända och pulsa runt. Mina fogar mår skit och varje steg gör ont. Hatar verkligen den smärtan men vad gör man?

Snäll busschaufför idag så jag fick åka med "direktbussen" till centrum. Den buss som kommer går som "ej i trafik" ner till centrum för att byta linje. I vanliga fall får vi vänta in att den ordinarie bussen kommer men ibland är det snälla chaufförer och då slipper man ju åka runt centrum utan kommer fram snabbare. Tyvärr hjälpte det mig inte denna morgon då tåget var 15 minuter sent.

Att komma till stationen och se att det är förseningar = man vet att det inte kommer finnas sittplats. Just nu är det jobbigare att stå hela vägen och en sittplats gör mycket. Framför mig ställer sig en gravid kvinna (troligen någon månad efter mig i graviditeten) och en man tittar på henne och frågar om hon är gravid och vill sitta. Hon tackade såklart ja och slog sig ner. Då inser mannen som sitter brevid där jag står att det just denna härliga morgon står två gravida kvinnor precis där han sitter. Han erbjöd snällt sin plats till mig och morgonen var räddad för min del. Har dock funderat lite över detta fenomen med att erbjuda sin sittplats åt någon annan. Nu börjar min mage synas så pass mycket så det går inte att ta miste. Vilka är det då som reser sig för gravida?

* Äldre män
* Yngre män

Är de invandrare är chansen ännu större att de erbjuder sin plats. Men vad är det för fel på oss kvinnor? Många har ju själva varit gravida och vet precis hur illa det kan vara. Att erbjuda sin plats är väl aldrig fel? Jag kan se samma mönster i vilka det är som hjälper till att lyfta barnvagnar på och av bussen (nu behövs det ju sällan då bussarna är låga men tidigare). Det är ju samma kategori.

Så idag skänker jag en tacksam tanke till alla som är snälla nog att ge gravida en sittplats.

1 kommentar:

MM sa...

Ja, visst är det märkligt?
Vi kvinnor tycker nog att vi på nåt vis "har gjort vårt". :-). Nåväl, JAG ska ialla fall resa på mig.