tisdag 9 februari 2010

Uppdatering från oss

8/2
Sista dagen i Hua Hin vilket känns rätt skönt. Vi har ju knappt packat upp här eftersom det varit lite ”mellanlandning” känns det som. Poolbad på förmiddagen och sen lunch. Efter att vi ätit gick jag en vända på stranden medan Jens och barnen gick hem. Väldigt ocharmig strand om man frågar mig. Stor och proppat med folk. Hästar överallt, solstolar, försäljare och gamla gubbar med string var vad som erbjöds denna måndageftermiddag.
Vi hade valt sen check-ut från hotellet vilket kostade oss 100kr extra men det var det verkligen värt. Nu kunde vi slappa och ta det lugnt innan vi checkade ut och gick för att äta middag. Frågade om de hade något bagagerum och på ett härligt thaivis så sa killen i receptionen att självklart fanns det. Ok, vart är det då frågade vi och han pekade på golvet framför sig. Jaja, bara att lämna väskorna och ge sig iväg. En god middag senare gick vi tillbaka till hotellet och satt sen där och läste, spelade spel osv en stund innan det var dags att få skjuts till tåget. Vi var i god tid vid tågstationen men borde såklart ha lärt oss nu. Tågen är nästan alltid försenade. Den här gången en hel timme så det var bara att sitta snällt och vänta. När tåget väl kom hade vi fått hjälp att veta vart vår vagn skulle vara. Längst bak i tåget fanns vår liggvagn och en minikupé som väntade på oss. Knappt så att vi fick in vårt bagage och så har vi ändå inte så himla mycket med oss. Tilda och jag delade undersängen och killarna klättrade upp för att sova i den övre. Toabesöket var en mindre trevlig men ack så nödvändig upplevelse. Vi stängde dörren om oss och låste och försökte sova. Med betoning på försökte för det var i princip omöjligt att sova på tåget. Jag sopm ändå har lätt att somna vartsomhelst. Nu bara gick det inte. Lät som att tåget skulle gå sönder vilken sekund som helst, skakade, burrade, gnisslade osv precis hela natten. Barnen sov såklart men både jag och Jens har bara legat och vridit oss hela natten lång. Tror att jag slumrade till en stund efter kl.05 men är inte alls säker. Sjukt jobbig resa i alla fall.

9/2
Framme i Trang och på tågstationen stod det en kvinna som erbjöd platser i en minibuss till Koh Lanta. Vi nappade på det och åkte till hennes kontor. Priset var endast 250 bath/person så det var helt ok. Minibussen skulle avgå 09.30 (stämde precis med det vi läst på nätet) så vi bokade fyra platser. Efter en liten stund sa hon att minibussen var försenad. Vi gick för att äta frukost och bestämde oss samtidigt för att ta en egen bil så vi slapp vänta. Det dubbla priset men det var det klart värt. Vi anlände till Koh Lanta runt 11.30. Incheckning på hotellet och sen blev det lunch.
Det var hur varmt som helst och det kändes att det var varmare än det varit förr. + 35 grader visade det sig vara och de där små extra graderna gör stor skillnad. Poolbad på eftermiddagen och jag tog en massage på hotellet. Man ligger precis vid strandkanten i skuggan och det fläktade skönt. Tilda och jag gick en promenad på stranden och killarna slappade.
Drink och middag på hotellets restaurang och sen gick vi på stranden till Time for Lime (ett ställe där mamma och Jens gick på matlagningskurs sist). Jens bokade in sig på ytterligare en kurs så på torsdag ska han lära sig laga ännu mer thaimat. Felix hade en mysstund på stranden och sprang som en tok. Han som inte alls gillat att bli sandig innan tyckte helt plötsligt att det var mysigt med den lena sanden under fötterna.