onsdag 16 december 2009

Vaccin eller inte?

Jag är ju allmänt skeptisk till vaccinet mot svininfluensan. Eller egentligen inte bara mot just det vaccinet utan kanske mer mot att man inte låter kroppen själv bygga upp sitt eget försvar. Det finns ju en anledning till att denna influensa slagit hårdare mot yngre och det sägs ju att den bla är att de äldre tidigare utsatts för den här typen av influensa och således fått ett bättre inmunförsvar mot den. Nu går vi in och löser "problematiken" på kort sikt men ska vi hålla på och vaccinera mot allt så får ju inte kroppen en chans. Jag funderar också en del på det där med biverkningar på lång sikt. Ingen kan ju idag säga att det inte blir biverkningar. Därmed inte heller sagt att det blir det.

Sen finns ju såklart den andra sidan av det och det är ju kanske att vi är lyckligt lottade som erbjuds möjligheten att vaccinera oss och att skydda oss mot sjukdomar. Inte vet jag om vi gör rätt men vi har inte vaccinerat oss än och jag kommer inte heller att göra det. Känns inte alls som att influensan blivit så stor som man trott. troligen eftersom en hel del vaccinerat sig kanske men enligt de första rapporterna skulle ju halva Sverige ligga sjuka redan i oktober och då var det ju inte så många som var sjuka och inte hade vi hunnit vaccinera majoriteten av alla heller.

Ja, inte vet jag om vi gör rätt men det känns i alla fall rätt för mig just nu. Hur har ni andra gjort?

5 kommentarer:

~Johanna~ sa...

Jag tycker de är aldeles för snabbt framtaget för att jag ska känna mig säker. Jag tror också på att skaffa sig riktigt skydd. Kanske är de jätteegoistiskt mot de som är i riskzon osv, men så får det bli. De verkar ju inte bli nån stor smäll influensafall heller...

Lena sa...

Är ingen av er vaccinerade? Känns som att jag är den enda i hela världen som inte låtit barnen vaccinera sig.

Jenny Bergvall sa...

Vi har vaccinerat oss dels för att vi själva är i riskzon och för att skydda andra. Även om de tär framtaget snabbt så är det väldigt likt andra tidigare vaccin och jag känner att jag måste lite på vetenskapen där. Plus att långt fler dör i sjukdomen än vad som ev. kan ske i vaccin. Statestiken och riskerna var det som avgjorde valet för oss. KRAM

~Johanna~ sa...

Lena> Nej ingen av barnen har fått vaccinet, jag vågar inte! De velas vilka som ska vaccineras och inte - först inga under 6 mån, nu ska alla... Äh, de känns alldeles för osäkert!
De är på tok uppförstorat tycker jag, vanliga influensan tar årligen flera liv...detta skriver ingen om! Jag tror också de ligger ett vinstintresse bakom vaccinet, dom tjänar grova pengar. Vi tackar bara o tar emot!

petra sa...

hejhej.vad skönt o höra att det finns fler än vi som inte har vaccinerat oss.vanessa ville vaccinera sig när alla andra på henens skola gjorde det,men hon är intevaccinerad o det känns som ett bra beslut för oss.

hoppas ni får en jättemysig jul:-)