tisdag 1 september 2009

Att det ska vara så svårt

att få iväg två barn till skola/dagis. Det spelar liksom ingen roll hur mycket tid vi har på morgonen för Tilda anpassar sig hela tiden efter det. Går vi upp långt i förväg tar hon sjukt lång tid på dig att klä på sig, borsta håret, äta osv. Går vi upp sent händer samma sak men vid båda tillfällena blir det alltid stress ändå. Hon lyssnart bara med ett halvt öra och fräser tillbaka. Jag ska bara....... ungef'är så låter det.

Lillebror är inte den raskaste killen på jorden han heller. Han älskar att ta det lugnt men är alltid klar före Tilda i alla fall. Utan överdrift får vi ofta stå och vånta på henne 10-15 minuter innan vi ska iväg.

Imorse var nog första morgonen på länge som det flöt på bra. Hon gjorde precis som jag sa. Dagen har börjat bra. Hoppas på en bra fortsättning också.

2 kommentarer:

Anja sa...

Känner så otroligt väl igen det där! Spelar ingen roll här hemma heller hur tidigt vi går upp!

Ibland (ofta) får jag slänga ihop mackor t ungarna som de får äta på VÄG till dagis för att det är så segt och alla andra saker som att borsta tänder, tvätta sig, borsta håret, klä på sig (ve och fasa om inte favoritkläderna finns rena) tar sån tid att frukosten inte hinns med.

Känner mig som en riktig white-trash-morsa när jag gör så!

Fast barnen tycker det är supermysigt att spatsera till dagis med en macka i handen och brukar skrika av besvikelse OM VI MOT ALLA ODDS har tid på oss och hinner äta frukosten hemma ;-)

Ärligt talat, nu när jag är arb.lös så gör det ju ingenting att morgnarna är så här, men annars! När man har ett jobb att passa!

Det är inte ett dugg kul att börja morgnarna med att tjata tjata tjata, svettas och känna sig hyperstressad, irriterad osv, när man sedan ska lämna barnen för en massa timmar.

Det dåliga samvetet gnager då minst sagt!

Man borde jobba ungefär från kl.10 till kl. 16. Det vore en lagom arbetsdag enligt mig :-D

Lena sa...

Macka på väg till dagis/skola kör jag också med. Finns inte en chans att hinna annars och som du säger så tycker de faktiskt att det är lite kul. Annars måste man ju alltid sitta ner och äta vid bordet. Håller helt med dig om arbetstiderna. Bara skolan anpassar sina tider efter det också. Dagis spelar ju inte så stor roll men till skolan ska hon och prick 08.00 kör de igång.