torsdag 21 maj 2009

Maskros


I fyra års tid har jag plockat hur mycket maskrosor som helst på vår baksida under maj månad. I år är första året som jag verkligen ser resultat av allt plockande. Inne på tomten är det otroligt lite maskrosor (ja, allt är ju relativt men jag har inte plockat så många än). Utanför vår tomt är en liten allmänning som vi är ålagda att sköta. Precis vid vägkanten är det mer maskrosor än gräs vill jag lova. Idag var det operation plocka bort de glada maskorosorna som gärna sprider sig vidare. Jag stod en timme på förmiddagen och fick bort dem allihop. Nu återstår nog ytterligare några som kommer blomma upp. Så är det ju alltid. Förra helgen stod min granne och plockade sina. Hon såg inte så glad ut och när jag frågade om hon också fastnat i "maskrosträsket" fick jag ett småilsket svar tillbaka att jo, de kommer ju från din sida. Blev rätt paff för jag har verkligen legat i de senaste fyra åren. Dessutom fanns det inte en enda blomma på vår sida. Första året vi bodde här fick hon nog en del från oss men sen dess har hon bannemig inte fått en enda maskros från vår sida. Inget att bry sig om och de brukar vara trevliga annars men ändå. Är det inte bara för mycket Svensson och radhus?


Inga kommentarer: