lördag 21 mars 2009

Galet jobbigt

Har aldrig förr behövt ha något av barnen på sjukhus och shit vad jobbigt det är. Jag är totalt slut efter en kväll och natt på Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Tilda var ju livrädd för allt och började gråta bara hon såg en läkare. Ingen fick röra henne för då sa hon bara aj även om det inte gjorde ont. Kanylen i armen värkte och gud nåde den som petade där. Droppet tyckte hon bara var ivägen och ville ha det avstängt. Jag är verkligen totalt slut. Hur klarar sig föräldrar som behöver bo på sjukhuset? För inte får man sova bra heller. Barn som gråter, läkare som vill kolla till en, en klocka som ticker högt osv. varför har man förresten inte digitala klockor på sjukhus. Finns ju inget mer störande än ljudet av en tickande klocka när man ska sova och dessutom är orolig för sitt barn.

När jag kom upp till AL låg hon i mammas knä och hade precis somnat. Hon var så sjuk, så blek och verkligen helt slut. Blir ju ledsen bara av tanken på den synen. Fick besked att de inte hittat nåt med blindtarmen så vi blev skickade på lungröntgen. Inte heller den visade något. När vi fick det svaret kom läkaren in och säger att de vill behålla henne över natten eftersom de inte fått klarhet i vad det är och hon hade så kraftigt förhöjd sänka. Klockan var då 22.50. Mamma lämnade oss då och den långa väntan började. Inte förrän 00.30 fick vi komma in på avdelningen och då skulle de börja böka med henne igen och hon ville ju inget hellre än att sova. Drog ihop hennes säng med min hårda brits jag fick men Tilda ville absolut ligga brevid mig så det var bara att klämma ihop sig. Kirurgen sa i alla fall att de inte ska operera i detta läge men han ville nog sätta in antibiotika. Sen ångrade han sig när jag dementerade att hon fått alvdeon under dagen. Hon hade bara 37.8 inatt och det utan medicin. Så ingen antibiotika men beslut om ny sänka på morgonen och ett besök av medicinläkaren under natten. Jag hann precis få igen ögonen vid 02.30 då medicinläkaren kom in. Blev en pratstund med honom också och diskussion om vad som börgöras. Alla verkar tycka värdena är för höga och vill ändå utreda. Vi pratade mest om urinvägsinfektion trots att de på HS tagit ett prov som var negativt. Nytt urinprov under morgonen och sen fick vi vara ifred ytterligare en timme då jag slumrade. Sen kom gulliga sköterskan in och kolla till Tilda och jag sa att allt va lugnt så vi fick sova vidare. Vaknade lite till och från men kl.06.50 kunde jag inte somna om längre och min prinsessa slog upp ögonen strax efter. Blev Barnkanalen under morgonen och mera åka hem tjat från Tilda. Ingen feber och bra blodtryck. Urinprovet visade som sagt var något förhöjt men de ville inte börja behandla innan odlingen är klar och det kan ta ett par dagar. Sänkan har jag ännu inte fått svar på men de ska ringa och meddela vad den säger. Fick i alla fall åka hem efter ronden och det känns så skönt. Allt släpper och tårarna kommer. Har varit ett konstigt dygn för oss alla. Flygturer, kramar, gråt och rädsla osv. Nu ska jag snart åka och handla och sen ta med mig Tilda hem. Felix säger att han ska sova kvar här så vi får se om mamma och pappa orkar det. Isåfall stannar han nog så kan jag och Tilda sova lite. Hon är pigg och kollar på film nu. Hoppas hon kan somna en stund idag på dagen för hon har sovit på tok för lite.

Förresten, vad sunkigt det är på AL. Har fått för mig att det ska vara ett fint sjukhus som är väldigt barnvänligt. Färgen på väggarna är avskavd lite här och där, trasiga lister, lampan på toan funkade inte, tv trasig och bara allmänt sunkigt. På röntgen var det fint med bilder på djur, lite tecknade figurer osv. Behövs så lite för att få den hemtrevliga känslan. Inne på avdelningen fick vi ju eget rum och det var bra. Var ju en infektionsavdelning så det var luftsluss in. Hade egen toa också så det var bra. Platt-tv på väggen kan man inte klaga på men konsten eller vad man nu ska kalla det hela för. Har aldrig sett nåt fulare och detta sitter i ett barnrum på sjukan. Tog ett kort med mobilen och ska se om jag kan få över det till datorn imorgon när Jens kommit hem. Så gräsligt och har absolut inget med barn att göra. Kan någon skänka sjukan lite fina bilder eller posters. Vad som helst bara för att piffa upp. De hade dvd-filmer på några kanaler på tv:n men de var på engelska. hallå, hur många patienter förstår ens engelska som de har på barnavdelningen. Nä, mer pengar till vården så de kan rusta upp lite.

Nu ska jag åka och handla och sen åka hem. Längtar......

Inga kommentarer: