söndag 28 december 2008

Snowraceråkning

Då pappa Jens fortfarande inte mår så bra tog jag med mig Tilda och Felix till backen. Vi fick med oss morbror Peter och Elin också. Tilda ville åka med dem då barnbacken ju är alldeles för lätt enligt henne själv. Det blev alltså jag och Felix som huserade där. Min tanke var att vi först skulle åka skidor och sen byta pjäxorna mot skor och åka lite snowracer. Det tyckte inte Felix. Han ville åka snowracer först och så blev det. Vilken racerbacke de fixat. Går hur snabbt som helst och det är ett måste att man som vuxen åker med. De som testade att släppa barnen själva blev snabbt varse om att det inte var någon bra idé. Jag har idag sett ett barn plöja rakt igenom det oranga skyddsnätet och ytterligare en som ofrivilligt valde vägen ut i skogen. Behöver jag tillägga att det blev gråt efter?! Själv hoppade jag upp bakom Felix och såg till att bromsa när det var dags. Han tjöt av skratt. Hade superkul! Jag med faktiskt.

Vi bytte till skidor efter ett tag och idag tog vi ankarliften men klev av på mellan avstigningen. Det går jättebra att åka med honom i linan men han behöver bli bättre på att ploga så han kan bromsa in. Nu är det ju jag som bromsar åt honom och han får lite av en falsk trygghet i det. En stund senare konstaterade Felix att hans mage var sugen på köttbullar så vi ringde ner Peter, Elin och Tilda från toppen och pausade för lunch. Lite mer skidåkning och ett par varv med snowracern senare satte vi oss i bilen för att åka hem. Höll på att få en dåre i sidan på bilen men vi klarade oss precis. Felix somnade på väg hem men vaknade nu när vi kom in.

Imorgon blir det nog en shoppingtur till Östersund med mamma. Vi ska bl a köpa en spegel till mitt rum och en diskmaskin eftersom den vi haft nu gått sönder. Jag tycker fortfarande att allt är så nytt här uppe men när jag tänker efter så är det ju ändå 12 år sen vi byggde huset så en del kan ju behövas bytas ut. Får se vad vi hittar och vad som går in i bilen.
Tur att de har fixat till det för oss latmaskar så vi inte behöver dra snowracern upp utan bara kunde åka nerför.

Dagens bästa skidåkare: Peter, Elin och Tilda

Sötaste Felix tycker om att åka skidor. Vi fick en kanondag i backen med fint väder och lagom kyla.

Inga kommentarer: