onsdag 28 april 2010

PRO

Kvällen har kantats av möten för min del. Först ett föräldrarådsmöte i skolan där vi föräldrar kan framföra åsikter och få svar på frågoBrukar vara rätt intressant och det är en hel del frågor som behandlas. Många är såklart återkommande men så blir det ju om man väljer att sitta med i föräldrarådet flera år.

Direkt efter det första mötet gick jag vidare till lokalen intill där vår samfällighetsförening höll vårstämma. Egentligen ska jag inte gå på det mötet för jag vet ju hur det är. Alltid samma PRO-gäng som sitter och gnäller om både det ena och andra. Just idag handlade den stora frågan om bredbandets vara eller icke vara. Föreningen funderar på att teckna ett gruppavtal och på så vis få ner kostnaden på bredbandet. Isåfall kommer det ingå för samtliga hushåll. För min egen del skulle det innebära ett byte av bredbandsleverantör men det är ju inte hela världen. Jag skulle även få samma hastighet på bredbandet fast 200kr billigare i månaden. Det är såklart upp till varje fastighetsägare om man vill använda bredbandet via gruppavtalet men skulle det röstas för förslaget så kommer också kvartalsavgiften att höjas med 300kr för samtliga. Oavsett om du väljer att använda det eller inte. I vår förening finns det en hel del som har bott sedan husen stod klara år 1968-69. Dessa personer är nu rätt gamla och har inte riktigt samma intresse som vi yngre alla gånger. Man griper efter varje halmstrå för att slippa gå med i detta avtal:
- står det verkligen i föreningens stadgar att vi ska tillhandahålla internet?
- Klarar verkligen våra gamla kablar av detta att alla hushåll får interner?
Osv.......osv.....osv. Om ingen gått in och bra stoppat alla dumma frågor skulle jag nog suttit kvar där än och ältat. Herregud, hur skulle man kunna skrivit in i föreningens uråldriga stadgar att vi ska tillhandahålla internet år 1968? Dags att "hotta upp" dessa stadgar och anpassa oss efter vad som gäller år 2010. Jag struntar fullständigt i om det skrevs in i stadgarna 1968. Finns mycket som inte står där som praktiseras idag. om kablarna klarar av det? Nä, vi har såklart fått en offert på något som företaget inte kan leverera eftersom våra ledningar är för gamla! Däh, hur dum får man vara?

Ja,ja, nu blev det ju ett ja till ett gruppavtal och sen får väl PRO-medlemmarna göra hur de vill med sitt bredband.

Inga kommentarer: