söndag 7 februari 2010

Två dagar i Hua Hin

6/2
Såklart var tåget försenat vilket gjorde att jag ett tag ångrade min snålhet att ta tåget. När det väl kommit (ca.1,5 timme sent) var vår resa ändå helt ok och det är ju lite charmigt att åka dessa tåg. Man skulle lätt kunna äta en hel resa för det springer så mycket försäljare och de säljer allt möjligt ätbart. Vi testade någon ny frukt och sen köpte vi dricka och bananchips. Framme i Hua Hin släpade vi av våra väskor och trots att tågstationen skulle vara nära vårt hotell tog vi en taxi. Orkade inte släpa på väskor och så visste vi ju inte helt vart vi skulle ta vägen. Vi har fått ett rum med kingsize säng och sen en extrasäng. Räcker gott och väl. Vi skulle fått plats alla fyra i den här megasängen. Hotellet har en väldigt liten pool men det räcker åt oss.
Vi tog en promenad ner till stranden och vilken skillnad det är mot söta ljuvliga Huay Yang. Här kryllar det av folk (ja, vi visste ju att det skulle vara så och ville åt lite shopping innan vi åker vidare så det är ok). På stranden var det fullt av hästar och solstolar överallt. Ingen mysfeeling alls. Felix var en riktig liten gnällis i värmen och hade ingen lust med nåt. Efter en sen lunch badade vi lite och sen gav vi oss ut på stan. Vi hittade en liten marknad som vi gick en stund på. Båda barnen var rätt trötta så efter lite shopping blev det hotellet. Felix fick i alla fall sin Ben10-klocka som han tjatat om sen vi var i Bangkok.

7/2
Vi försöker få barnen att sova längre på morgonen av olika anledningar. Dels för att det vore skönt om de gjorde det. Visst, vi får sova ändå om vi vill för de underhåller sig själva men ändå. Sen även att vi då kommer närmre svensk tid och om en vecka när vi åker hem går planet 00.45 från Bangkok och det vore ju toppen om barnen hållit sig vakna så länge som möjligt innan vi lyfter så kan de sen sova….sova…..och sova på planet =) Nu går det ju sådär med den saken. Imorse gick vi upp 07.30 så det blir bättre. I Huay Yang envisades Tilda med att vakna runt 06.30 varenda dag.
Frukosten här ingår men det är ingen buffé. Man får välja mellan 5 olika frukostset. Var ändå helt ok. Felix ville ha mer bröd än vad som stod på menyn så jag frågade om vi möjligtvis kunde få ytterligare en brödskiva. De är ju så gulliga här så det var ju inga problem. Efter en kortare stund kommer killen in med 6 halvor. Gissa vem som åt upp alla, Felix! Han har haft en riktig ätardag idag. Han åt totalt fyra hela mackor. Har inte hänt förr tror jag. Visst, trist och luftigt rostbröd men ändå.
Förmiddag vid poolen (stranden här känns inte ens som ett alternativ, Jens skulle dessutom bli allergisk av alla hästar). Jag och Tilda gick ut på stan för att handla lite utan killarna. De var kvar på hotellet och roade sig istället. Vi var borta ett par timmar. Hittade ett shoppingcenter där vi gick en stund. Tilda fick önska lunchen och såklart blev det McDonald´s. När vi satt där kom killarna. De hade varit på en bakgata och ätit. Mc Donald´s här har inget som Jens kan äta så det underlättar att ta en thairestaurang då. Nu gick de i alla fall dit för att drick iskaffe. Min lilla iskaffekille sken upp som en sol när han såg oss och deklarerade att han minsann skulle få iskaffe. – Mamma, vi tar en varje dag här, eller hur sa han.
Mera bad och läxläsning för Tilda innan vi duschade och fixade iordning oss. Använde hotellets gratis tuk-tukservice och åkte till Hua Hin Night Market. Jag trodde det skulle vara mycket större. Vi hittade i alla fall lite saker som vi planerat att köpa. Resten kan vi ta sen på Koh Lanta. Kvällen anslutades med glass till barnen och varsin drink till mamman och pappan.