torsdag 19 mars 2009

Praktvurpa och stor bula

Vu bestämde oss för att åka in till Åre imorse. Tog bilen och parkerade vid Olympia. Skulle sen ta oss till liften och ska gena över tävlingsbacken för att ta oss dit. Det sitter nät på ena sidan men det är redan många som åkt över där så det är nermosat i snön. Jens och F hade dessutom åkt där igår så det skulle väl inte vara några problem. Jens började åka och han klev över (blir då tvungen att staka en bra bit). Jag och F tyckte nog det var smartare att ta lite sats och åka över. Sagt och gjort. Jag startade och ser detta nät som såg så nermosat ut uppifrån komma närmre och inser snabbt att för att komma över detta nät kommer jag bli tvungen att hoppa över. Det finns inget gupp framför så det är bara att försöka hoppa. Att stanna är uteslutet för jag är för nära. Tar sats och får över ena skidan men den andra fastnar i nätet och löser ut. Jag flyger framåt ett par meter och landar platt på magen med ansiktet mot marken. När jag landar löser nästa skida ut och flyger upp i luften och kandar i mitt bakhuvud. Aj, ont, inte alls skönt! Kommer rätt snabbt upp på benen och F kommer farandes och kollar om jag lever. Samlar ihop mina saker och inser att jag fått en rätt rejäl bula. Det dunkar och om jag tidigare kände mig yr blev det ju inte bättre av det här.

Åkte vidare ner till liften och märker att mina skidglasögon gått sönder. Spännet är av och det var nog det som dunkade in i bakhuvuidet. Tur i oturen kanske för att träffas av stålkanten från sidan hade nog varit värre. Vi åker några superåk uppe på skutan. Vilken härlig snö. Inte mycket folk alls. Lunch blev det i Rödkullen och sen ut två timmar till. Är nöjd med skiddagen även om det var riktigt önödigt att fastna som en annan fisk i nätet och dra på mig huvudvärk. Men va sjutton, jag bröt i alla fall inga ben och ledband och annat sitter där de ska och är hela. Det hade verkligen kunnat gå värre.

Bowling blev det lite senare och nu ska jag snart äta en välförtjänt middag. Blir nog en tidig kväll och det ska bli skönt att krypa ner i sängen och sova. Imorgon väntar en ny dag och mer skidåkning. Förhoppningsvis utan vurpor.

1 kommentar:

~Johanna~ sa...

Låter som ni har de jättemysigt! Otur med vurpan, men tur ändå att de gick såpass bra som de gjorde! Jag blir så himla sugen att åka utför, de är säkert 10 år sen....

nästa vinter ska jag nog försöka få till det!

kram