onsdag 27 januari 2010

Framme

26/1:

Efter en flygresa som gick oförskämt bra är vi nu i Bangkok. Tilda och Felix är ganska bra på att sysselsätta sig själva så det krävdes inte allt för mycket av oss för att få dem att hålla sig lugna. Tilda la sig på golvet runt kl.19 och somnade efter en liten stund. Felix är ju lite krångligare att få att sova men jag la honom ner över tre stolar och makade ner mig själv bredvid. Funkade bra även om jag inte sov allt för bekvämt. Flugstolar är ju inte så breda och att ligga två på det utrymmet kräver att man ligger stilla på sidan. Fick i alla fall sova någon timme. Sist jag flög till Thailand var med min mamma och då härjade en galen man på planet som tillslut fick sitta med handbojor och munkavle. Helt galet var det. Ett tag verkade det som att parodin skulle upprepa sig. När jag sovit en timme börjar det bli lite stökigt bara någon rad fram då en helt klart överförfriskad man började jiddra med en annan man. Det varade säkert 20 minuter och det var hot om att slåss och allt. Baksidan av att det är fri alkohol när man reser med Thai. Annars är det ju väldigt skönt att inte behöva bry sig om vad man vill dricka och det är bara att beställa in. Sist var det ju nästan som lite gratis underhållning och jag tyckte aldrig att det var obehagligt. Då var ju inte barnen med. Nu satt jag mest och hoppades att mina två inte skulle vakna så de slapp se och höra allt. Tillslut lyckades dock bråket styras undan och den fulla passageraren fick gå till sin plats flera rader bort.

Efter att ha genomgått den långa passkontrollen och fått vårt bagage blev det taxi till hotellet. Är en bit att åka och som mycket annat så är det oförskämt billigt. Taxiresan kostade oss 400bath vilket är mindre än en hundring. Då vi anlänt till Bangkok tidigt var vi inte säkra på att kunna få vårt rum och sova var det vi allra helst ville. I receptionen var de dock snälla och meddelade att vi fick ett rum och att de lät oss få ett större än vad vi betalat för så barnen kunde få varsin säng. Vi hade endast betalat för ett standardrum med två sängar då det uppgavs att barn som delar säng med förälder bor gratis och endast betalar för frukosten. Vi är ju så vana vid att ha barnen i sängen så det spelar ju mindre roll att ha det en natt. Bangkok Suite hotell som vi bor på är inte det fräschast om man säger så. Det funkar men jag är glad att jag inte bokat in mig en vecka här. Det fina hotellet är flaggskeppet Bangkok Sky hotell som ligger här bredvid. Dock kostade det även dubbelt så mycket och det tycker jag inte det är värt för att få sova en natt. Vårt rum ligger på 21:a våningen av 43 så man ser rätt långt. Stan är dock inte så fin att titta på.

Vi lyckades få barnen att somna och för egen del var det inga problem. Vi vaknade utvilade 4,5 timme senare och klockan hade hunnit blir 12.30 här i Bangkok. Blev påklädning och sen ut i shoppingdjungeln. När man går i dessa gångar med små butiksstånd så slås jag av tanken på hur svårt det måste vara för dem att sälja. De har ju så lika saker och är ju så många. Vi har ju egentligen inte haft något speciellt som vi tänkt köpa så vi gick mest runt och tittade. Lunch på Mc Donalds av alla ställen men det lär vi nog inte se så mycket av i Huay Yang sen så vi tyckte det var ok och så fick jag ju deras supergoda iskaffe. Ja, Felix också såklart. Min lilla iskaffe-gubbe.

Ett Nintendo DS Lite till Felix funderade vi på att köpa och han nappade såklart på det direkt. Vi tog en tuk-tuk till MBK och gick runt där. Tildas Nintendo inhandlades i USA och enda nackdelen med det var att vi fick köpa till en laddare. Här har de ju samma som hemma så vi slog till på en konsoll åt honom. Blev även varsitt spel till barnen. I kopiornas mecka köpte vi varsin kassett med massor av spel på. Tror det var 119 spel i en och samma. Tilda valde ett med massa Littlest Pet Shop spel på och tro det eller ej men spelen fanns på svenska. Till Felix blev det ett med alla Super Mario Bros och sen är det ju massa okända spel på. Till mamman blev det två klänningar och en tröja. Blev lite förvånad när jag hittade tröjan för den var från H&M. De måste ha fått köpa något restlager eller nåt. Billigt var det i alla fall. Hemma i Sverige kostar tröjan 99kr och här 180 bath ( 41kr ). Tjejen i affären blev helt chockad när jag talade om vad den kostar i Sverige. Det enda Tilda handlade var två fina hårspännen.

Innan vi åkte till hotellet åkte vi till en tursitbyrå där vi fixade tågbiljetterna från Hua Hin till Krabi. Bra att ha det bokat. Blev dock dyrare än vad det borde varit då de fulade sig lite och vi var klantiga nog att inte reagera på det. De var i alla fall snälla och såg till att biljetterna kom hit till hotellet så vi slapp åka tillbaka för att hämta dem där. Hem till poolen och ett dopp blev det. Det fullkomligt lyser om Matilda när hon får bada. Hon blir som en fisk i vattnet och vill aldrig gå upp. Min mage kurrade och jag ville bara gå och äta middag. Efter att ha badat en halvtimme fick jag min vilja igenom och vi gick upp och duschade och sen middag. På väg dit fick barnen köpa varsin väska som de kan ha till sina Nintendospel. En glass innan vi gick tillbaka till hotellet och sen fick de spela en stund innan det vid 22-tiden var dags att sova. Trodde jag skulle ha lätt att sova hela natten då jag var rätt trött. Vaknade först efter en timme men lyckades somna om. Sen efter två timmar och klockan var då 01.00. Tokpigg! Felix vaknade också men efter att han druckit en halv flaska vatten så somnade han om i min säng. Själv har jag dock legat vaken. Går inte att sova. Nu är kl.21 hemma i Sverige men 03.00 här. Skulle behöva somna men vad gör man. Jag som aldrig har sömnsvårigheter börjar plötsligt förstå alla er som har det. Ska göra mig på ett försök snart men det är ju egentligen inte så konstigt att jag är pigg. Sov ändå tillräckligt många timmar föregående natt ( svensk tid) och om man fortsätter tänka i svensk tid sov jag även mellan 16-19. Att sen sova vidare kan ju vara svårt. Vem kan gå och lägga sig redan kl.16 och sova en hel natt. Inte jag! Jens och barnen verkar i alla fall inte ha problem med det.

Imorgon väntar en förhoppningsvis god frukost på 43:e våningen och sedan en snabbis i shoppingkvarteret här utanför innan vi ska ta en taxi till South busterminal för att ta oss med buss ner till Huay Yang. En resa på ca. 4,5 timme.